ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه (15:30-7:30) ، پنجشنبه (12:00-8:00)

کیسه استومی‌ چیست؟

انتخاب لوازم استومی ‌می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. کیسه‌های استومی‌انواع، سبک‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند، و اگرچه اغلب بسته به نیاز شخص بستگی دارد، اما هنوز مهم است که مزایا و معایب هر نوع کیسه استومی‌ را بدانید.

این راهنمای محصول به شما اطلاعاتی در مورد اینکه کیسه استومی‌چیست، انواع کیسه‎‌های مختلف وجود دارد و نحوه انتخاب کیسه‌ای که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد به شما می‌‌دهد.

کیسه استومی‌چیست؟

کیسه استومی‌ (Pouch) کیسه‌ای کوچک و ضد آب است که برای جمع‌آوری مواد زائد از دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری استفاده می‌‌شود. پس از جراحی استومی‌، مواد زائد بدن از طریق استوما (دهانه) در شکم و به وسیله کیسه استومی‌ دفع می‌‌شود.

کیسه‌های استومی ‌معمولاً در خارج از بدن قرار می‌‌گیرند و می‌‌توانند به راحتی زیر لباس پنهان شوند. پوشیدن کیسه استومی ‌مناسب از نشت مدفوع، ادرار یا گاز جلوگیری می‌‌کند. انواع مختلفی از جمله مجرای روده‌ای، مجرای کولون و یوروستومی وجود دارد.

چرا باید از کیسه استومی ‌استفاده کنیم؟

کیسه‌های استومی‌ برای بسیاری از افراد که از شرایطی مانند آسیب یا انسداد روده، بیماری کولون، کولیت اولسراتیو و سرطان‌های شکم / لگن رنج می‌‌برند ضروری است. انحراف ضایعات از طریق استوما نیز ممکن است برای درمان برخی از شرایطی که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد مورد نیاز باشد.

از آن‌جایی که استومی‌ عضله ندارد، بنابراین نمی‌تواند آزاد شدن مدفوع و گاز را کنترل کند. کیسه استومی ‌به استوما متصل می‌‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که مواد زائد بدن را به طور ایمن از استوما جمع آوری کند.

 

چگونه کیسه استومی‌ مناسبی انتخاب کنیم؟

مهم است که کیسه استومی‌ای را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی کنید و با سبک زندگی روزمره شما مطابقت داشته باشد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند چند نوع مختلف کیسه استومی ‌را متناسب با انواع فعالیت‌ها داشته باشند. به عنوان مثال، کیسه‌های بزرگ‌تر اغلب در طول شب استفاده می‌شوند، زیرا ظرفیت بیشتری دارند و به جلوگیری از نشتی کمک می‌کنند.

توجه داشته باشید که کیسه‌های استومی‌ نباید در توالت ریخته شوند. اگر نگران بوهای ناشی از کیسه استومی‌ خود هستید، می‌توانید از یک محصول خوشبو کننده برای خنثی کردن بو استفاده کنید.

کیسه‌های استومی‌ در اندازه‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند. با این حال، دو نوع در بازار وجود دارد: انواع یک تکه و دو تکه. به طور کلی، سیستم‌های یک تکه شامل ویفر/فلنج (سد پوستی) و کیسه هستند. با سیستم‌های دو تکه، ویفر و کیسه معمولاً جدا هستند.

 

اطلاعاتی که لازم دارید تا یک كيسه استومی صحیح انتخاب کنید

انواع کیسه‌های استومی‌چیست؟

کیسه‌های کولوستومی‌

کولوستومی ‌از قسمتی از روده بزرگ ایجاد می‌‌شود و معمولاً در سمت چپ پایین شکم قرار می‌‌گیرد. در برخی افراد خروجی استوما مدفوع سفت است به همین دلیل است که این افراد از کیسه‌های بسته استفاده می‌کنند. کیسه استومی‌ بسته را می‌‌توان چند بار در روز تعویض کرد.

با این حال، در افراد دیگر، خروجی مایع بیشتر است و یک کیسه استومی ‌قابل تخلیه ممکن است بهترین گزینه باشد. کولوستومی‌ موقت معمولا زمانی استفاده می‌‌شود که بخشی از کولون بعد از جراحی دچار جراحت شود. هنگامی ‌که کولوستومی‌ دائمی‌است، کیسه به یک خروجی مصنوعی برای روده تبدیل می‌‌شود.

کیسه‌های ایلئوستومی‌

زمانی که روده کوچک (ایلئوم) از طریق استوما در شکم منحرف شود، ایلئوستومی ‌ایجاد می‌‌شود. کیسه ایلئوستومی ‌معمولاً در سمت راست شکم قرار می‌‌گیرد. خروجی استوما شل یا مایع است و باید به طور مکرر در طول روز دور ریخته شود.

اکثر افراد مبتلا به ایلئوستومی ‌برای فعالیت‌های روزمره خود کیسه استومی ‌قابل تخلیه را انتخاب می‌‌کنند.

کیسه‌های یوروستومی‌

یوروستومی‌ زمانی ایجاد می‌‌شود که مثانه یا برداشته می‌شود یا عملکرد خود را از دست می‌دهد. جراح از تکه‌ای از روده کوچک (ایلئوم) برای ساختن لوله‌ای استفاده می‌کند که به استوما متصل می‌شود.

حالب‌ها که ادرار را از کلیه‌ها دور می‌کنند، به لوله تازه ایجاد شده متصل می‌شوند و ادرار از طریق لوله به سمت استوما جریان می‌یابد و سپس از بدن خارج می‌شود. ادرار و گاهی ترشحات طبیعی روده از طریق استوما  به کیسه یوروستومی که ‌اغلب در سمت راست شکم قرار می‌گیرد منتقل می‌شود.

از آن‌جایی که خروجی مایع است، یک خروجی تخلیه متصل به کیسه استومی‌ (یا کیسه شبانه) انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به یوروستومی ‌است.

 

انواع مدل‌های كيسه استومی:

کیسه‌های یک تکه

در استومی‌ یک تکه، کیسه استومی‌ و سد پوستی (ویفر / فلنج) به هم متصل می‌شوند. ویفر استومی‌ باید با هر تعویض کیسه استومی ‌تعویض شود. کیسه استومی‌ یک تکه ممکن است در برخی افراد به دلیل تعویض مکرر منجر به تحریک پوست شود.

از آن‌جایی که کیسه‌های استومی‌ یک تکه محتاطانه‌تر هستند (در مقایسه با مدل‌های دو تکه)، برای افرادی که ورزش می‌کنند یا لباس‌های تنگ می‌پوشند ترجیح داده می‌شوند.

بسیاری از کیسه‌های استومی ‌یک تکه از قبل برش داده شده‌اند، اگرچه گزینه‌های برش بر روی فلنج/ویفر موجود است  ولی کیسه‌های از قبل بریده شده برای زمانی که استوما ثابت بوده و اندازه آن تغییر نمی‌کند، گزینه بسیار خوبی هستند.

کیسه‌های دو تکه

کیسه‌های استومی ‌دو تکه معمولاً باعث آسیب کمتری به پوست می‌شود زیرا چسب پایه می‌‌تواند حدود ۲ تا ۴ روز در جای خود باقی بماند. علاوه بر این، کیسه استومی دو تکه ‌را می‌توان بدون نیاز به برداشتن چسب پایه (ویفر) نیز تعويض كرد.

برخی از افراد برای موقعیت‌های مختلف، اندازه‌های مختلف کیسه را ترجیح می‌‌دهند، مانند کیسه‌های کوچک‌تر در حین فعالیت جنسی یا کیسه‌های بزرگ‌تر هنگام خواب.

کیسه‌ ته بسته

کیسه‌های بسته فقط برای یک بار استفاده در نظر گرفته شده‌اند و هر چند وقت یک‌بار که بخواهید قابل تعویض هستند. این نوع کیسه‌ها باید در یک کیسه یک‌بار مصرف دور ریخته شوند. کیسه‌های ته بسته را می‌‌توان هر روز یا فقط در زمان‌های خاص استفاده کرد. کیسه‌های بسته به دو صورت یک تکه و دو تکه موجود هستند.

کیسه ته باز (قابل تخلیه)

کیسه‌های تخلیه شونده برای کولوستومی‌، اوروستومی ‌و ایلئوستومی‌ مناسب هستند. کیسه قابل تخلیه را می‌توان در صورت نیاز خالی کرد. کیسه‌های یک تکه ته باز، بسته به نیاز شخصی فرد باید هر 2 تا 3 روز یک‌بار تعویض شوند.

کیسه‌های دو تکه را می‌توان در صورت لزوم تعویض کرد و چسب پایه (ویفر) را می‌توان یک یا دو بار در هفته تعویض کرد. محتویات کیسه قابل تخلیه را می‌توان در توالت خالی کرد و کیسه را می‌توان با چسب یا گیره دوباره بست. کیسه‌های استومی‌ قابل تخلیه در دو نوع یک تکه و دو تکه موجود هستند.

برچسب ها :

فراطب جراح

شركت فرا طب جراح، در سال 1385 با هدف کمک به توسعه صنعت تجهيزات پزشکي و با تمرکز بر واردات، توزيع و فروش تجهيزات مصرفي موردنياز مراکز درماني کشور تاسيس گرديد.


آدرس : تهران، خیابان بخارست (شهید احمد قصیر)، خیابان هشتم، پلاک ۳، طبقه ۱
تلفن: ۸۹۳۸۵-۲۱-۹۸+ (۳۰ خط) / کدپستی: 1514736711