ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه (15:30-7:30) ، پنجشنبه (12:00-8:00)

اورولوژی چیست؟

اورولوژی یکی از متنوع‌ترین شاخه‌های جراحی است و شامل بیماری‌های کلیه، مثانه و پروستات از جمله: بی‌اختیاری، ناتوانی جنسی، ناباروری، سرطان و بازسازی دستگاه تناسلی-ادراری است.

متخصص اورولوژی کیست؟

یک پزشک با دانش داخلی، اطفال، زنان و... است. زیرا این متخصص با طیف وسیعی از مشکلات بالینی روبرو می‌شود. . و برای بیماران از هر جنس و در هر سنی، از نوزادان تازه متولد شده تا بازنشستگان مسن، خدمات ارائه می‌دهد.

انجمن اورولوژی آمریکا هفت بخش فوق تخصصی را نام‌گذاری کرده است:

اورولوژی کودکان

انکولوژی اورولوژی (سرطان‌های اورولوژیک)

پیوند کلیه

ناباروری مردانه

سنگ (سنگ‌های دستگاه ادراری)

اورولوژی زنان

عصب شناسی (کنترل سیستم عصبی اندام‌های تناسلی)

از هر 10 نفری که مشکلات اورولوژی دارد 1 نفر به جراحی نیاز دارد

در طول 20 سال گذشته، اورولوژی خود را به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین تخصص‌های جراحی ثابت کرده است. اورولوژیست‌ها هنوز از روش‌های جراحی سنتی استفاده می‌کنند. اما پیشگام تکنیک‌های مدرن، پیشرفته، فیبراپتیک و آندوسکوپی هم هستند. که به این تکنیک‌ها جراحی کم تهاجمی می‌گویند.

یک چهارم از تمام مراجعات جراحی به بیمارستان برای بیماری‌های اورولوژی است و یک دهم مشاوره‌های پزشک عمومی را تشکیل می‌دهد. مراجعه به بیمارستان برای این مشکلات در سال‌های اخیر یک پنجم افزایش یافته است. با این حال، تنها 1 نفر از 10 بیمار برای درمان بیماری خود نیاز به جراحی دارد. به عبارت دیگر، این بدان معنی است که تقریباً از هر 10 بیمار مراجعه‌کننده به اورولوژیست 9 بیمار نیازی به جراحی ندارند و می‌توان آن‌ها را با دارو درمان کرد.

سرطان‌هایی که زیر نظر اورولوژیست درمان می‌شوند

سه مورد از شایع ترین سرطان‌ها (پروستات، مثانه و بیضه) در صلاحیت متخصصان اورولوژی قرار می‌گیرند.

مدیریت کلی بیماران مبتلا به سرطان‌های اورولوژی یک تلاش گروهی است. این گروه شامل اورولوژیست‌ها، رادیولوژیست‌ها، انکولوژیست‌ها و سایر متخصصان وابسته است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات در سال‌های اخیر افزایش مداوم داشته است. این سرطان در حال حاضر دومین سرطان شایع در مردان بالای 50 سال و شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در این گروه سنی است.

سرطان مثانه

سرطان مثانه معمولاً باعث ایجاد خون در ادرار می‌شود. (یک علامت هشدار دهنده به این معنی که بیماران در مراحل اولیه روند بیماری هستند) توانایی متخصص اورولوژی برای عبور یک سیستوسکوپ انعطاف‌پذیر کوچک به داخل مثانه، به تشخیص سریع کمک می‌کند. همچنین امکان پیگیری ساده تومورهای مثانه را فراهم می‌کند.

درمان مناسب این تومورها و تومورهای مشابهی که ممکن است پوشش کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، جراحی توسط اورولوژیست است. گاهی اوقات هم روند درمان با روش‌هایی مانند رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی دنبال می‌شود.

سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع‌ترین نوع سرطان در مردان بین 20 تا 50 سال است.

در اکثر مردان مبتلا به سرطان بیضه، با برداشتن بیضه و به دنبال آن رادیوتراپی و یا شیمی‌درمانی، درمان انجام می‌شود. حتی زمانی که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشد. چشم‌انداز، به طور کلی، برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران بسیار خوش بینانه است.

آیا اطفال نیز به اورولوژیست‌ نیاز پیدا می‌کنند؟

درمان کودکان و دیدن بهبودی آن‌ها می‌تواند یکی از ارزشمندترین تجربیات در پزشکی باشد. برخی از اورولوژیست‌ها در درمان کودکان مبتلا به عفونت کلیه، فتق مادرزادی، بیضه‌های نزول نکرده و انواع بیماری‌های ساده دیگر نقش دارند.

تعدادی اورولوژیست تحت آموزش‌های تکمیلی قرار می‌گیرند تا متخصص اورولوژی کودکان شوند. این آموزش تخصصی اورولوژی کودکان، آن‌ها را واجد شرایط می‌کند تا مشکلات اورولوژی دوران کودکی را درمان کنند، از جمله:

هیپوسپادیاس مادرزادی

بازسازی مثانه

اختلالات تمایز جنسی

رفلاکس ادرار تا کلیه‌ها

سرطان‌های دستگاه تناسلی در دوران کودکی 

 

منبع: https://www.baus.org.uk/patients/information/default.aspx

برچسب ها :

فراطب جراح

شركت فرا طب جراح، در سال 1385 با هدف کمک به توسعه صنعت تجهيزات پزشکي و با تمرکز بر واردات، توزيع و فروش تجهيزات مصرفي موردنياز مراکز درماني کشور تاسيس گرديد.


آدرس : تهران، خیابان بخارست (شهید احمد قصیر)، خیابان هشتم، پلاک ۳، طبقه ۱
تلفن: ۸۹۳۸۵-۲۱-۹۸+ (۳۰ خط) / کدپستی: 1514736711